Transport av gods och post – pris och kvalitet

Som företagare i en bransch som handlar med varor blir man snabbt varse om hur mycket pengar det kostar att transportera från A till B. Det handlar inte enbart om fakturor som ska betalas med jämna mellanrum, utan är också något som i allra högsta grad påverkar den vinstmarginal man har på det som säljs. Ofta pratas det om “hemtagningskostnad”, vilket helt enkelt är varans pris inklusive frakten. Med tanke på att den här kostnaden påverkar företagets ekonomi så pass mycket, är det förstås värt att se över transporterna lite extra. Här finns det nämligen pengar att tjäna på att hålla koll på kostnaderna. Det är alltid onödigt att betala mer än vad man behöver och här gäller verkligen uttrycket “många bäckar små”.

Företagslån som startkapital

Ett företag belastas redan av stora kostnader, skatter och annat som måste kompenseras av god försäljning där en hög vinstmarginal är av största vikt. Särskilt ett nystartat bolag kan ha svårt att få likviditeten att gå ihop under den första tiden, vilket motiverar någon form av finansiering. Hos bolag som Qred finns möjlighet att få ett företagslån och därmed säkra ekonomin tills dess att försäljningen kommer igång på allvar. På så sätt är företaget bättre rustat att ta sig an utmaningen och behöver initialt inte oroa sig för bristande likviditet.

Det finns flera olika sätt att tackla de kostnader som handlar om just transport. Ett sätt, som redan nämnts, är att jämföra de olika speditörerna samt prova att kontakta dem för att få till ett avtal med bättre priser än enligt den ordinarie prislistan. Som helt nystartat företag kan det förvisso vara svårt att få till en kraftig rabatt, men det skadar absolut inte att försöka. Det finns också föreningar som erbjuder framförhandlade priser och genom ett medlemskap i en sådan förening kan du få ta del av en viss rabatt.

Både när varor ska tas hem från dina leverantörer och du själv ska skicka till dina kunder, är det värt att undersöka villkoren vad gäller gods. Kanske skickar du i alldeles för stora kartonger, så att det tillkommer en kostnad för skrymmande? Läs därför på hos de speditörer du använder vilka mått som gäller och håll dig till dessa så gott det går, så ska du se att det kommer att se trevligare ut på fakturorna. Så långt det är möjligt ska du också försöka låta dina kunder betala för fraktkostnaden. Det vill säga, erbjud inte alltid fri frakt, åtminstone när det handlar om B2B är kunden van vid att behöva betala för frakten. Något att tänka på är också att inte delleverera för mycket vilket genererar dubbel fraktkostnad. Se hellre till att du tar hem allt det som kunden beställt och skicka allt på en och samma gång istället.