Det är inte alla yrkesgrupper som har tillgång till ett lyxigt badrum närhelst de önskar. Till de yrkesgrupperna hör lastbilschaufförerna. Krav på snabba transporter har lett till stressiga arbetstider för många lastbilschaufförer. De har inte möjlighet att gå på toaletten på sina arbetsplatser, som ju är lastbilarna, och många nekas att stanna på rastplatser när de behöver.
Ett annat problem som rapporterats upplevs framför allt av de lastbilschaufförer som är kvinnor. Många kvinnor i branschen upplever otrygghet när de stannar på rastplatser. Framför allt upplevs det som osäkert i fall då de måste stanna på en rastplats nattetid.
Problem som dessa har fått många att börja prata om att det nästintill råder misär i transportbranschen. Från fackligt håll har man gjort upprepade försök att få till bättre förhållanden. Det är dock komplicerat i en bransch som har hela Europa som verksamhetsområde. Många chaufförer som kör i Sverige har andra länder som hemvist. Det är länder som i många fall har betydligt sämre regleringar för arbetsmarknaden. Att få till en långsiktig förbättring av arbetsförhållanden under de förutsättningarna är minst sagt en utmaning.
Det borde dock ligga i allas intresse. Inte minst har ju coronakrisen visat hur känsliga vi är för brister i logistikkedjor. I stora delar av Europa har transportsektorn varit en av få branscher som varit igång under hela krisen, vilket har visat att vi är beroende av att den fungerar.